Vigtige analyser i halvårsregnskabet
Et halvt år inde i regnskabsåret kan det være en god idé at se på, hvordan det er gået. Selvom din virksomhed ikke behøver at indsende et halvårsregnskab, kan det stadig være godt regelmæssigt at analysere din virksomhed for at evaluere resultater og identificere områder, der kan forbedres. Vigtige tal viser virksomhedens økonomiske soliditet og resultater i løbet af dette halvår. I artiklen fremhæver vi områder, det kan være værd at tage et ekstra kig på.
Transaktionsmængde og omsætning
En af de vigtigste indikatorer for en virksomheds succes er transaktionsmængden og omsætningen. Når du gennemgår halvårsrapporten, bør du nøje kontrollere, om din virksomhed har øget sin transaktionsmængde, og om omsætningen er steget i forhold til tidligere perioder. Det kan indikere en stigning i markedsandelen. Hvordan er det gået for dig? Som kunde hos os logger du blot ind på Merchant Portal for at få klare statistikker over dine transaktioner over tid. Du kan abonnere på de rapporter, der letter regnskabet og få dem direkte til din indbakke.
Økonomiske oplysninger
Ud over omsætning er det naturligvis vigtigt at holde styr på omkostninger, aktiver, passiver og egenkapital. Disse oplysninger giver en grundig forståelse af din virksomheds økonomiske stilling. Vækstinitiativer påvirker resultatet i håb om at tjene investeringen ind på lang sigt. Hvad er din virksomheds største udgiftsposter, og hvilken indtægtsskabende indsats har du gjort i de sidste seks måneder? Balancen, resultatopgørelsen og pengestrømsopgørelsen behøver ikke at være så detaljeret som i en årsrapport, men det er stadig fornuftigt at udarbejde dem.
Kundeanalyse og markedsføring
En anden vigtig faktor er evnen til at tiltrække nye kunder og samtidig fastholde eksisterende. Hvis du har opnået positive tal i løbet af det seneste seks måneder, kan det være resultatet af en vellykket kampagne, et loyalitetsprogram eller anden kundekommunikation, der har været kørt i længere tid. Hvis du bemærker en nedadgående tendens, kan det være en god idé at analysere din kundebase. Hvilke produkter foretrækker kunderne, hvornår i løbet af dagen/måneden/året vil de handle, hvilke betalingsmetoder foretrækker de, og hvilke beløb handler de normalt for? Tilpas din virksomhed til de svar, du får, og juster dit budskab og tilbud til dine kunder.
Når det handler om markedsføring, skal du se på både langsigtede og kortsigtede effekter og succeser. Vær tålmodig, især hvis du har startet eller lanceret noget nyt på markedet.
Konkurrenceanalyse og markedstendenser
De fleste brancher påvirkes af aktuelle tendenser og udviklinger. Det kan være alt fra tekniske fremskridt til inflation eller en pandemi, som kan påvirke forbrugernes købsadfærd. Et eksempel er ændringen i betalingsmetoder over tid; Kontanthåndteringen er faldende, og vi ser en klar stigning i mobilbetalinger og digitale tegnebøger. Hvordan er din virksomhed fulgt med udviklingen i din branche, og hvordan ser det ud for dine konkurrenter? Har du brug for at supplere dit sortiment eller måske tilpasse, hvor, hvornår og hvordan du kan opkræve betaling fra dine kunder?
Strategi
Den overordnede analyse af ovenstående punkter skaber grundlaget for din virksomheds strategi. Du burde have fået klarhed over succesfaktorerne, men også over de risici, du skal tage højde for. Det kan være nødvendigt at justere den eksisterende strategi, eller også giver halvårsregnskabet dig bevis for, at din virksomhed er på rette kurs. Uanset hvad er vi her, når du vil finde den bedste strategi for at kunne tage mod betaling fra dine kunder.