Alt, hvad du behøver at vide om vores kundekendskab
At opfylde kundekendskab, også kendt som Know Your Customer (KYC), er afgørende for at kunne drive din forretning gnidningsløst og for at vi effektivt kan bekæmpe finansieringen af organiseret kriminalitet. Herunder har vi samlet al den information, du som virksomhed har brug for at vide om vores kundekendskabsproces og hvorfor vi udfører den.
Hvert år koster økonomisk kriminalitet samfundet over 100 milliarder kroner. For effektivt at kunne bekæmpe kriminelles finansiering og hvidvaskning af penge har vi hos Swedbank Pay en omhyggelig proces inden for kundekendskab, hvilket betyder, at vi vil være nødt til at stille spørgsmål om dig og din virksomhed. Dette er for at sikre, at alle penge, der passerer gennem vores systemer, ikke når kriminelle organisationer.
Hvad er kundekendskab?
Når du bliver kunde hos os, vil vi indsamle en række forskellige oplysninger fra dig, og disse oplysninger kalder vi kundekendskab. Vi er ifølge hvidvaskningsloven forpligtede til at have god viden om vores kunder og må ikke indlede forretningsrelationer, før vi opfylder kravene til godt kundekendskab.
Ved løbende at indsamle oplysninger om dig som kunde kan vi forstå og forudsige, hvordan vores produkter og tjenester kan komme til at blive brugt. Dette hjælper os igen med at opdage afvigelser, der kan være en del af hvidvaskning af penge og finansiering af terrorisme. Grad og type af oplysninger, der kræves, kan variere afhængigt af den specifikke virksomhed, der drives, samt hvilken branche og tjeneste det drejer sig om. Derfor kan flere oplysninger være nødvendige for visse kunder. Det er vigtigt, at du giver os tilstrækkeligt detaljerede svar for at opfylde lovkravene.
Hvad sker der, hvis du ikke svarer på kundekendskabs spørgsmål?
Hvis vi ikke får de oplysninger, vi skal bruge for at kunne håndtere risikoen for at blive brugt til hvidvaskning af penge og finansiering af terrorisme, eller hvis vi ikke har mulighed for at vurdere dine aktiviteter og transaktioner, er vi ifølge loven forpligtet til at afbryde dine tjenester og afslutte forretningsrelationen med dig. I en større sammenhæng hjælper dette os også med at opretholde et sikkert og pålideligt handelsmiljø for vores kunder og mindske risikoen for svindel.
Hvordan anmoder vi på Swedbank Pay om disse oplysninger?
Vi kontakter dig via e-mail fra kyc@swedbankpay.com, hvor vi informerer om, hvad du skal gøre. Det er vigtigt, at du handler på denne besked inden for den tidsramme, der er angivet i e-mailen, for at din service fortsat fungerer. Dette gælder også supplerende spørgsmål, som vi kan komme til at stille, når vi modtager dit kundekendskab.
Du kan udfylde formularen digitalt her eller via e-mail til kyc@swedbankpay.com, hvis du ønsker en formular i PDF-format, som du derefter sender tilbage til samme e-mailadresse.
Sammen bidrager vi til at forhindre, at finansielle virksomheder og andre forretningsaktiviteter udnyttes til hvidvaskning af penge eller finansiering af terrorisme. Klik her for at læse mere om, hvordan vi arbejder med kundekendskab.
Klar til at komme i gang?
Kontakt os allerede i dag, hvis du vil vide mere om, hvad vi kan gøre for netop dig og din virksomhed. Vi gennemgår de behov, du og dine kunder har, og finder den rigtige løsning til dig.