A-Å: Nyttige begreber at kende til i betalingsverdenen
Det er let at bruge ord og udtryk, der er almindelige og velkendte i den branche, man arbejder i, men som mange andre knap nok kender til. Hvad er egentlig kortindløsning? Hvordan bruger man en betalingsportal? Vi gennemgår nogle nyttige begreber at kende til inden for online og butiksbetalinger!
En ordliste for dig, der tager imod betaling
Vi er her for at hjælpe dig som forhandler med at modtage betaling fra dine kunder - uanset om du møder dem online, i en fysisk butik eller restaurant. En vigtig del af dette arbejde er at hjælpe både dig og dine kunder med at forstå, hvordan betalinger foregår, og hvorfor det kan være godt at præcisere, hvad de forskellige ord og fraser, der ofte bruges, betyder.
Lad os derfor gå igennem nogle almindelige og vigtige termer inden for betalingsverdenen.
- Authorization, Capture & Reversal
Inden for e-handel bruges disse tre ord til at beskrive, hvilket stadie en transaktion er i, og du, der har brugt vores Merchant Portal, har sandsynligvis allerede stødt på dem. Authorization betyder, at transaktionen er godkendt af kortudstederen, det vil sige, at kunden har tilstrækkeligt med plads på kortkontoen til at gennemføre købet, men at købet endnu ikke er fuldført. Normalt reserveres beløbet på kundens konto på dette stadium.
Capture betyder, at transaktionen gennemføres, og pengene overføres. Reversal betyder, at transaktionen er blevet annulleret helt eller delvist, for eksempel ved en retur.
- APM (Alternative Payment Methods)
Med vores moderne betalingsterminaler kan dine kunder vælge alternative betalingsmetoder - altså andre metoder end kort - direkte via terminalens trykfølsomme skærm. Det kan blandt andet være betaling via MobilePay eller faktura. Vi kalder denne praktiske service for APM.
- Betalingsmetoder
Betalingsmetoder er de forskellige metoder, kunden betaler med - for eksempel kort, MobilePay, faktura eller delbetalingskonto. Jo flere betalingsmetoder du tilbyder dine kunder, desto større er chancen for, at noget passer dem, og dermed øges chancen for et salg. Du kan læse mere om vores betalingsmetoder online her.
- Betalingsterminal
En betalingsterminal er en maskine, der bruges ved betaling i butik eller restaurant. Normalt betaler kunden med kort eller en smart enhed via kontaktløs betaling. I en butik støder du ofte på en stationær betalingsterminal, der kan være tilknyttet et kassesystem eller fungerer helt selvstændigt, mens du på en restaurant ofte ser bærbare modeller.
Betalingsterminaler kaldes nogle gange også kortterminaler eller POS-terminaler (Point-of-Sale). Du kan se mere om vores pakker for betalingsterminaler her.
- Debetkort & kreditkort
Et debetkort er tilknyttet kundens bankkonto og kan kun bruges til betaling, hvis der er tilstrækkeligt med penge på bankkontoen for købet; dette kaldes også "bankkort". Et kreditkort bruger derimod kredit fra en bank eller en anden kreditgiver, som derefter betales tilbage, ofte via en faktura ved månedens udgang. Her er det kreditkortets kreditgrænse, det vil sige, hvor mange penge kunden er godkendt til, der afgør, om transaktionen accepteres eller ej.
- Kortindløsning
I enkle ord kan man sige, at kortindløsning er processen, der omdanner din kundes kortkøb til penge på din konto - altså indløsning af en korttransaktion. I baggrunden sker der dog en masse sikkerhedsforanstaltninger og informationsudvekslinger, der tilsammen skaber et sikkert, hurtigt og enkelt køb både for dig og dine kunder.
- PSP, betalingstjenesteudbyder & betalingsportal
En betalingstjenesteudbyder er, præcis som det lyder, en udbyder af betalingstjenester - for eksempel Swedbank Pay, der leverer betalingstjenester til dig som forhandler, så du kan modtage betaling fra dine kunder. PSP står for Payment Service Provider og er det tilsvarende engelske term. Ordet betalingsportal bruges ofte synonymt med betalingstjenesteudbyder, men kan nogle gange referere til selve teknologien, der bruges til at levere forskellige betalingstjenester.
Mangler du et begreb?
Eller har du andre spørgsmål, er du altid velkommen til at kontakte os på +45 88 62 40 02.
Klar til at komme i gang?
Kontakt os allerede i dag, hvis du vil vide mere om, hvad vi kan gøre for netop dig og din virksomhed. Vi gennemgår de behov, du og dine kunder har, og finder den rigtige løsning til dig.