Reducer risikoen for svindel i din webshop

Hvis du driver en webshop er der altid en vis risiko for, at du kan blive udsat for falske bestillinger og andre former for svindel. Her finder du tips til, hvad du kan gøre for at minimere den risiko, og sørge for, at din e-handel er så sikker som muligt.

Lær at genkende svindel 

Den vigtigste beskyttelse mod svindel online er sikkerhedsprotokoller som 3D Secure, men selvom du har det på plads, kan svindlere måske komme forbi dem. Derfor skal du også selv være på vagt, og bruge nogle af de advarselssystemer, som din betalingsløsning tilbyder. Disse systemer giver dig mulighed for en automatiseret overvågning, der tilpasses din virksomhed. 

Vær også selv ekstra opmærksom, hvis 

  • ordrebeløbet er unormalt højt
  • en ordre indeholder flere eksemplarer af samme vare
  • flere ordrer med samme varetype modtages i en kortere periode
  • et godkendt køb kommer efter flere afviste forsøg på køb på samme beløb
  • samme IP-adresse bliver brugt til flere ordrer i en kortere periode
  • samme leveringsadresse er tilbagevendende med forskellige navne-, telefon- eller e-mailoplysninger
  • postboksadresse, c/o-adresse eller poste restante er angivet som leveringsadresse.

Hvad gør jeg, hvis jeg har mistanke om svindel?

Hvis du har mistanke om, at du bliver udsat for svigagtige bestillinger, skal du først

  • kontrollere kundens navn- og adresseoplysninger via en tjeneste for nummer- og adresseoplysning, eller
  • sende en forespørgsel til leveringsadressen, som kunden skal bekræfte, inden varen bliver leveret.

Hvis du stadig er mistænksom, bør du foretage en ekstra kontrol, før bestillingen bliver bekræftet. Har du Swedbank Pay som terminaloperatør - Payment Service Provider (PSP), skal du kontakte os med oplysninger om:

  • Kundenummer eller CVR-nummer
  • Købsbeløb
  • Købsdato
  • Klokkeslæt
  • Køberens navn og adresse

Du sender oplysningerne til e-post support.swedbankpay@swedbank.se. Forespørgslen besvares inden for to hverdage.

Stop leveringen

Hvis du, efter kontrol, vurderer, at en ordre er svindel, skal du ikke levere. Hvis kortkøbet allerede er gennemført, skal købsbeløbet returneres. Husk, at en retur altid skal ske til samme kort, som det oprindelige køb foretages med.

Har du spørgsmål? 

Hvis du har brug for hjælp eller vil vide mere om, hvordan du minimerer risikoen for svindel, er du velkommen til at kontakte vores support eller ringe til os på +45 88 62 40 02.