Sådan kan du bruge transaktionsdata til at øge din omsætning

Kan man bruge transaktionsdata til forbedring af kundeoplevelsen og tilpasning af salget? Det enkle svar er ja. Med et samlet overblik over vigtige data og analyser kan du forudsige, hvad dine kunder ønsker. Du kan få ny indsigt, der hjælper dig i den rigtige retning – til bedre forretningsbeslutninger og mere tilfredse kunder – med muligheden for øget omsætning.
Hvad er transaktionsdata?
Der oprettes en transaktion, når en kunde betaler for et produkt eller en tjeneste fra dig. Hvis kunden vælger kort som betalingsmetode, trækkes pengene fra kundens konto og overføres til din ved hjælp af en indløser. Vi er en af de største kortindløser i Norden og håndterer størstedelen af alle korttransaktioner i Sverige.
Selve korttransaktionen indeholder oplysninger, som du kan få adgang til og analysere. Det er denne type data, sammen med andre oplysninger, du kan have nytte af, når du vil øge din omsætning.
Analyser dine korttransaktioner
Som erhvervsdrivende kan du logge ind på Merchant Portal for at få adgang til dine korttransaktionsdata. Under fanen Statistik er der en oversigt over dit salg, præsenteret i klare grafer og diagrammer. Du kan nemt filtrere visningen.
Under Transaktioner kan du gå mere i detaljer om hver bundt og/eller transaktion. Vidste du, at du kan downloade dine resultater til Excel? Du kan også få dine rapporter direkte i din indbakke. På den måde kan du nemt analysere dine kundedata uden at skulle logge ind. Vil du have rapporter direkte i din indbakke? Gå til fanen rapporter/abonnementer/tilføj abonnement.
Så hvilken slags data kan være relevant at analysere?
- Tidspunkt – Hvornår i løbet af dagen/ugen/måneden/året foretages de fleste køb? Hvis du holder styr på det, kan du tilpasse medarbejderantallet, markedsføringen og muligheden for at tilbyde hurtige, nemme og sikre betalinger. Hos os kan du leje en terminal.
- Beløb og valuta – Hvor er din kundebase, hvordan vil de betale, og hvilke beløb handler dine kunder for? Baseret på svarene kan det være værd at gennemgå de betalingsmetoder, du tilbyder, og muligvis supplere med flere. Kort er den mest almindelige betalingsmetode, men delvis betaling og faktura passer normalt til kunder, der handler for større beløb. MobilePay er derimod almindelig for lavere beløb. Det kan være interessant at tilbyde forskellige valutaer, hvis du har onlinesalg eller turister, der besøger din virksomhed.
- Betalingsterminal – Har du en fysisk butik med flere betalingsterminaler? Hvad er transaktionsfordelingen mellem betalingsterminalerne? Har du brug for at skifte placering eller måske ændre betalingsterminal fra stationær til bærbar for at øge kundeoplevelsen? En terminal med et tiltalende design og stort display gør det nemt for kunderne at betale.
Kombiner kundedata for at opnå de bedste resultater
Ud over data fra korttransaktioner kan du bruge statistik fra andre værktøjer. Hvis du har onlinesalg, siger det sig selv, at du bruger Google Analytics eller lignende værktøjer til at analysere dine kunders adfærd og præferencer for at skabe mere effektive marketingkampagner og salgsstrategier. Det kan øge salget af eksisterende produkter og tiltrække nye kunder til at købe hos dig.
Hvis du har en fysisk butik eller restaurant, kan du gennemgå kasseterminalens statistik for at se, hvilken vare eller ret på menuen der sælger bedst.
Ved at kombinere data kan du finde ud af, hvordan du planlægger dit salg fremadrettet. Nogle eksempler på data, der skal analyseres, er:
- Transaktionsdata til analyse af gennemførte køb
- Besøgsstatistik til segmentering af dine kunder og forstå deres købsadfærd
- Pris på at finde det rigtige niveau, baseret på udbud og efterspørgsel
- Kampagner/annoncer/tilbud/rabatter for at optimere kundeoplevelsen og skabe mere loyale kunder
- Kundeklubdata for at belønne tilbagevendende kunder og lære, hvad de kan lide.
- Lagerbalance for at se, hvad der rent faktisk sælger, og hvad der kan skabe mersalg og krydssalg.
Sammenfattende kan brugen af kundetransaktionsdata være en vigtig faktor for at øge omsætningen. Ved at forstå dine kunders adfærd, er det lettere at forudse deres behov, og på den måde kan du altid være et skridt foran, producere, bestille og levere, hvad din kunde ønsker. Lige når de har brug for det. Det kan føre til øget salg, større kundeloyalitet og øget omsætning over tid.
Hvordan kan vi hjælpe dig?
Vil du vide mere om, hvordan du kan arbejde med kundedata for at øge din virksomheds omsætning? Kontakt os via vores kontaktformular eller ring til os på +45 88624002, så fortæller vi dig mere!