Merchant Portal spørgsmål og svar

Instruktionsside Merchant Portal login og FAQ

 

Hvordan aktiverer jeg min Merchant Portal brugerkonto?

Du skulle have modtaget en e-mail fra no-reply@merchantportal.swedbankpay.com med et aktiveringslink. Følg instruktionerne:

  1. Download Google Authenticator eller Microsoft Authenticator til din mobil. De er tilgængelige i App Store til Iphone og i Google Play til Android.
  2. Klik på aktiveringslinket i denne e-mail via en computer. 
  3. Klik på Aktiver din konto.
  4. Vælg en adgangskode, og klik på Bekræft.
  5. Din adgangskode er gemt, klik på Næste.
  6. Indtast din adgangskode, og klik på Login. 
  7. Klik på Generer QR-kode.
  8. Åbn den downloadede app i din mobil.
  9. Scan QR-koden, der vises på computeren med appen, og klik på Næste.
  10. Indtast den sekscifrede kode, og klik på Bekræft. Nu er din konto aktiveret, og du kan logge ind.

Hvis du ikke har modtaget en aktiveringsmail, kan du kontakte vores support, så hjælper vi dig. Du kan nå os via e-mail support@swedbankpay.dk eller telefon 88624002.

Hent instruktionerne som pdf.

Hvordan logger jeg på Merchant Portal?

Først skal din brugerkonto aktiveres. Se instruktionerne under ”Hvordan aktiverer jeg min Merchant Portal brugerkonto?”

For at logge ind skal du gå til swedbankpay.dk og følge instruktionerne:

  1. Klik på Log ind og vælg Merchant Portal.
  2. Indtast din e-mailadresse og adgangskode. Klik på Login.
  3. Åbn Google Authenticator eller Microsoft Authenticator på din mobil.
  4. Indtast den sekscifrede kode. Du er nu logget ind.

Hent instruktionerne som pdf.

Hvis ikke jeg har en smartphone, hvordan aktiverer jeg så min konto i Merchant Portal?

Det er muligt at downloade en udvidelse til og Chrome, der fungerer på samme måde som apps. På følgende link kan du downloade udvidelsen: authenticator.cc/

På dette link finder du en guide til, hvordan du gør: Add Your First Account | Authenticator

Jeg havde ikke tid til at aktivere min konto i Merchant Portal inden for 10 dage.

For at modtage en ny aktiveringsmail skal du klik på aktiveringslinket og indtast din e-mailadresse.

Jeg er en bruger af Access, men jeg har ikke modtaget en aktiveringsmail.

Kontakt vores support, så hjælper vi dig. Du kan nå os e-mail support@swedbankpay.dk eller telefon 88624002.

Vi har en fælles e-mailadresse i virksomheden. Kan vi bruge den til at logge ind?

Hver brugerkonto i Merchant Portal skal have en unik e-mailadresse, der kan linkes til appen i mobilen. Det betyder, at kun én person kan bruge virksomhedens fælles e-mailadresse til deres brugerkonto.

Jeg har glemt min adgangskode

Gå til swedbankpay.dk og følge instruktionerne:

  1. Klik på Log ind og vælg Merchant Portal.
  2. Klik på Glemt min adgangskode.
  3. Indtast din e-mailadresse og klik på Send instruktioner. Der vil blive sendt en mail til dig.
  4. Klik på linket i mailen for at indtaste en ny adgangskode. Klik på Bekræft. Nu er adgangskoden opdateret, og du kan logge ind.

Jeg vil ændre min adgangskode

Gå til swedbankpay.dk og følge instruktionerne:

  1. Klik på Log ind og vælg Merchant Portal.
  2. Klik på Glemt min adgangskode.
  3. Indtast din e-mailadresse og klik på Send instruktioner. Der vil blive sendt en mail til dig.
  4. Klik på linket i mailen for at indtaste en ny adgangskode, og klik på Bekræft. Nu er adgangskoden opdateret og du kan logge ind.

Jeg kan ikke se alle mine virksomheder når jeg logger ind

Din e-mailadresse skal knyttes til alle de virksomheder, du skal have adgang til. Kontakt vores support på 88624002 eller via mail til support@swedbankpay.dk for at få hjælp.

Jeg har modtaget flere mails med aktiveringslink til forskellige e-mailadresser

Det betyder at du har flere e-mailadresser gemt i Merchant Portal, og du vil modtage en brugerkonto for hver e-mailadresse. Når dine konti er aktiveret, kan du logge ind og gå til fanen Brugere for at administrere dine konti og rettigheder.

Jeg har skiftet e-mailadresse

Log ind på Merchant Portal med din gamle e-mailadresse og følg instruktionerne:

  1. Gå til fanen Brugere, og opret en ny bruger med din nye e-mailadresse.
  2. Der sendes en aktiveringsmail til den nye e-mailadresse.
  3. Følg instruktionerne for at aktivere din nye konto, der er knyttet til din nye e-mailadresse.
  4. Når aktiveringen er fuldført, modtager du en mail om at din konto er blevet aktiveret. Du kan nu logge ind på Merchant Portal med din nye e-mailadresse.
  5. Gå til fanen Brugere for at slette den bruger, der er knyttet til din gamle e-mailadresse.

Jeg har skiftet mobil

Log ind på Merchant Portal og følg instruktionerne:

  1. Gå til fanen Brugere. Klik på din bruger, og vælg afmeld din telefon. Hvis du ikke selv kan logge ind og afmelde din mobil, kan en anden person i virksomheden, der er autoriseret af Merchant Portal, afmelde den for dig. Ellers kan du kontakte vores support for at få hjælp.
  2. Download enten Google eller Microsoft Authenticator appen til din nye mobil.
  3. Gå til swedbankpay.dk, klik på Log ind og vælg Merchant Portal.
  4. Indtast din e-mailadresse og adgangskode, og klik på Login.
  5. Klik på Generer QR-kode.
  6. Åbn den downloadede app i din mobil.
  7. Scan QR-koden, der vises på computeren med appen, og klik på Næste.
  8. Indtast den sekscifrede kode og klik på Verificer. Nu er din nye mobil registreret.

Kan jeg bruge min telefon til at aktivere min Merchant Portal brugerkonto?

Ja.

Hvorfor har jeg brug for Google eller Microsoft Authenticator for at logge ind på Merchant Portal?

For os er sikkerhed vigtig. Med apperne Google Authenticator og Microsoft Authenticator kan vi tilbyde dig en international standard, der opfylder kravene til sikkert login (såkaldt tofaktorgodkendelse). Derudover skal vi indsamle mindre personlige oplysninger, det er nok med navn og e-mailadresse.

Kan jeg selv oprette min kollega som bruger i Merchant Portal?

Ja, log ind i Merchant Portal og gå til fanen Brugere. Der kan du tilføje kolleger, der modtager en aktiveringsmail. Ved at følge instruktionerne i mailen aktiveres de og kan logge ind.

Hvordan fjerner jeg en bruger fra Merchant Portal?

Under fanen Brugere kan du redigere brugere og rettigheder.

Hvad sker der, hvis jeg som bruger får adgang til flere virksomheder?

Næste gang du logger ind på Merchant Portal, ser du dette firma.

Hvad sker der hvis jeg opretter en bruger, der ikke aktiverer deres brugerkonto?

Denne bruger får status Aktiveringslink sendt under fanen Brugere.

Hvordan kan vi få meddelelser fra Merchant Portal til en fælles virksomheds mail?

En person i virksomheden kan bruge den fælles e-mailadresse som brugernavn ved log ind. Det er også muligt at oprette en ny brugerkonto, hvor den fælles e-mailadresse aktiveres ved hjælp af appen i en mobil. Flere brugerkonti kan forbindes til den samme mobil.

Hvordan scanner jeg en QR-kode med Google Authenticator appen?

Download og åben Google Authenticator Appen på din mobiltelefon.

Picture1.gif

 Tryk på + tegnet i appen for at scanne QR-koden, se billedet nedenfor. 

Picture2.gif

Så kommer du til billedet herunder. Tryk på kamerasymbolet.

Picture3.1.gif

Den seks-cifrede kode fra appen indtastes på websiden uden mellemrum.

Når du er lykkedes med at forbinde din konto i Merchant Portal og din telefon, bør du kunne se din e-mailadresse og Swedbank Pay konto i appen, se billedet nedenfor. 

Picture4.gif

 

Hvorfor står der ugyldig kode når jeg indtaster koden fra appen?

  • Indtast den sekscifrede kode fra appen der indtastes på websiden uden mellemrum, 123456. Du har 30 sekunder til at indtaste koden før den udløber. Så længe koden vises i blåt er den aktiv.

  • Kontroller at der står Swedbank Pay på kontoen i appen, hvorfra du modtog koden.

  • Dette kan også skyldes, at tiden i Google Authenticator-appen ikke er synkroniseret korrekt.

Sådan indstilles det korrekte tidspunkt:

1.    Åbn hovedmenuen i Google Authenticator-appen på din Android-enhed.

2.    Tryk på Mere  →  Indstillinger →  Rettelse af klokkeslæt for koder → Synkroniser nu.

Det næste skærmbillede viser en bekræftelse på, at tiden i appen er blevet synkroniseret. Du skulle kunne logge ind. Synkroniseringen påvirker kun tidsindstillingen internt i Google Authenticator-appen. Enhedens indstillinger for dato og klokkeslæt påvirkes ikke.

For at bruge Google Authenticator på en Android-enhed skal du bruge

  • version 4.4 eller nyere af Android

For at bruge Google Authenticator på en iPhone-enhed skal du bruge

  • have den seneste version af operativsystemet downloadet til din telefon.

Hvad gør jeg hvis jeg kom til at scanne QR-koden med kameraet i min mobil i stedet for med en af de to apps?

Da skal din mobiltelefon afregistreres fra din konto og tilsluttes igen ved at scanne QR-koden med enten Google Authenticator eller Microsoft Authenticator. En anden person i virksomheden med adgang til Merchant Portal kan afregistrere den for dig. Ellers kan du kontakte vores support for at få hjælp. Følg nedenstående trin. Trin 1 udføres af en anden bruger i virksomheden eller vores support. 

  1. For at afregistrere en mobiltelefon skal du gå til fanen Brugere. Klik på brugeren og vælg Skift mobiltelefon.
  2. Download enten Google eller Microsoft Authenticator Appen til din nye mobil.
  3. Gå til swedbankpay.dk, tryk på Log ind, vælg Merchant Portal. 
  4. Indtast din e-mailadresse og adgangskode, og klik på Log ind.
  5. Klik på Generer QR-kode.
  6. Åbn den downloadede app på din mobil.
  7. Scan QR-koden der vises på computeren med appen og klik på Næste.
  8. Indtast den sekscifrede kode og klik på Bekræft. Nu er din nye mobil registreret.

Hvorfor er hele min e-mailadresse ikke synlig når jeg aktiverer min konto?

I trin 6 i aktiveringsprocessen er der en grænse på max 29 tegn i e-mailadressen. Forsøg ikke at ændre e-mailadressen, men klik på billedet uden at ændre formatet på din e-mailadresse. Når du logger ind efter aktiveringen af kontoen er gennemført, indtaster du hele din e-mailadresse.