Vigtig information, hvis du tilbyder abonnementsbetaling.

Abonnementsbetaling er en form for tilbagevendende betaling, hvor kunden giver din butik mulighed for at trække et bestemt beløb fra sin konto, eksempelvis en gang om måneden. Det er også kendt som ”recurring payment”.

Visa og MasterCard har nu skærpet kravene til butikker, der tilbyder abonnementsbetaling for at gøre det mere klart for kunder, der betaler med kort. Kunden skal forstå, hvilke betingelser der gælder, og hvordan betalingen foretages.

Hvad skal du tænke på?

Hvis du tilbyder dine kunder abonnementsbetalinger, skal du være bekendt med de vigtigste elementer. Du finder alle kravene i “Administrative Forskrifter Internet og Telefonordre” en det vigtigste du skal overveje for at undgå chargeback, er:

  • Når en kunde registrerer sine kortoplysninger til abonnementsbetaling, skal kunden være fuldstændig informeret om betingelserne for lagring af kortoplysningerne og formålet med opbevaringen, hvornår og hvordan betalinger vil blive foretaget (herunder beløb og hyppighed), samt andre vilkår, der gælder for abonnementsbetaling.
  • Vilkårene skal være separate og må ikke indgå som en del af de generelle købsbetingelser, der gælder ved køb af Kundens varer og tjenester. Kortkunden skal aktivt godkende vilkårene.
  • Vilkårene skal også være tilgængelige på engelsk.
  • Når en ny kunde registrerer sine kortoplysninger til abonnementsbetaling, eller når den samme kunde senere indtaster nye kortoplysninger, skal kunden først identificere sig i henhold til 3D Secure og med sikkerhedskode.
  • Efterfølgende abonnementsbetaling initieres altid af dig og behøver derfor ikke at ske med 3D Secure og sikkerhedskode. Du er derfor ansvarlig for alle risici, f.eks. bedrageriske kortkøb.
  • Kunden skal modtage en e-mail eller SMS før hver betaling. Hvis kunden har modtaget en gratis prøveperiode eller et andet introduktionstilbud, skal der sendes et varsel mindst syv (7) dage før tilbuddet udløber, og debitering finder sted.
  • Kortkunden skal nemt kunne annullere sin abonnementsbetaling med omgående virkning. Dette kan gøres via internettet eller tilsvarende uden krav til telefonopkald.
  • Dit telefonnummer eller din hjemmesideadresse skal sendes som markedsnavn i korttransaktion. 
  • Korttransaktionen skal altid kontrolleres via autorisation før hver debitering. Hvis autorisationen afvises, må debitering ikke foretages.
  • Hvis en autorisation afvises, fordi kortet er spærret, må der ikke gives en ny autorisation. Når autorisation afvises af andre årsager, kan der højst gøres to nye forsøg.
  • For abonnementsbetalinger, hvor du tilbyder kunden en gratis prøveperiode eller et introduktionstilbud, gælder der særlige krav for den første debitering, efter at de er udløbetr. I disse transaktioner skal teksten "trial" eller "prøv" anføres i markedsnavnet.

Hvis du har spørgsmål om abonnementsbetalinger eller andet, kan du altid skrive til os på support.swedbankpay@swedbank.dk eller ringe på 88 62 40 01.