Checkliste til Black Week – hvordan du giver kunderne lidt ekstra
Vidste du, at Black Friday altid falder dagen efter Thanksgiving, som igen altid er den fjerde torsdag i november? Det betyder, at Black Friday i år falder den 24. november, og at Black Week – en uge med tilbud og shopping – allerede begynder mandag den 20. november. Vi hjælper dig med at være klar til en af årets store shopping uger med denne tjekliste over ting, du bør overveje.
1. Test kundeoplevelsen fra start til slut
Black Week er i sig selv en intens uge med shopping, men den er også startskuddet til en længere shopping periode, der strækker sig til mellem jul og nytår. Det sidste, du vil opdage, når shoppingen virkelig tager fat, er, at et vigtigt trin i kundeoplevelsen ikke fungerer.
Hvis du har en fysisk butik, skal du sørge for, at alle betalingsterminaler er opladte og klar. Bed en ven, der ikke plejer at være i butikken, om at komme forbi og med friske øjne se, hvordan butikken er indrettet, og hvordan produkterne er placeret. Målet er at gøre det så nemt som muligt for dine kunder at finde, hvad de søger, og betale uden besvær.
Hvis du har en webshop, skal du prøve at finde et produkt og købe det. Går alt glat, eller skal der gøres noget anderledes på hjemmesiden? Jo mere enkel oplevelse, desto større sandsynlighed er der for, at kunderne fuldfører købet, når shopping perioden starter.
2. Vær tydelig med dine åbningstider
Har du åbent længere på Black Friday? Eller er butikken lukket nogle af dagene under Black Week? Uanset om det drejer sig om afvigelser fra normale åbningstider eller ej, er det vigtigt, at du kommunikerer til eksisterende og potentielle kunder, hvad der gælder under Black Week.
Mange er nemlig på jagt efter tilbud flere steder. De skal kunne planlægge, hvornår de kan besøge netop din butik.
3. Vis alle betalingsmetoder, du accepterer
Forskellige kunder har forskellige præferencer, når det kommer til selve betalingen. For nogle er det vigtigst, at købet går hurtigt. De vælger ofte Mobilepay eller kort ved kassen. Andre vil gerne have varerne hjem, før de betaler, selv når de handler online. For dem er faktura måske den mest almindelige betalingsmetode.
Når Black Week er i fuld gang, og kunderne bare vil have overstået shoppingen, er der risiko for, at de forlader en butik hurtigere, hvis den ikke accepterer deres foretrukne betalingsmetode. Det er derfor vigtigt, at du tydeligt viser alle betalingsmetoder, du accepterer, både online og i butikken. Både for at signalere til besøgende, at de kan betale på den måde, der passer dem, og for at øge chancen for, at flere kunder vælger at handle hos dig.
Hvis du har en betalingsløsning gennem os, er alle de populære betalingsmetoder naturligvis inkluderet.
4. Tydeliggør reglerne for åbent køb og bytte
En stor del af det, der handles under Black Week, bliver gaver til andre. Med andre ord er der en risiko for, at nogle produkter vil blive returneret eller byttet til noget andet. Dine kunder vil vide, hvad der gælder for åbent køb og bytteret for de produkter, de køber hos dig på tilbud.
Sørg for at være tydelig omkring, hvor længe produkter kan returneres, og hvilke vilkår der gælder for at bytte. Det vil gøre det lettere for dine kunder og gøre det mere trygt at handle hos dig.
5. Giv kunderne en grund til at komme tilbage
En del af fornøjelsen under Black Week er for mange netop at finde de bedste tilbud dag for dag. Derfor kan det være fordelagtigt at sprede dine aktiviteter og rabatter ud over ugen.
Tilbyd tilbud på et produkt eller en gruppe af produkter hver dag. Send en lille gave med, forskellige gaver hver dag, når kunderne handler for et bestemt beløb. Byg spændingen op i løbet af ugen ved at gøre dine tilbud bedre og bedre dag for dag.
Der er mange måder at give kunderne en sjovere oplevelse – og noget at tale om – end bare at smide alle tilbuddene ud på én gang.
6. Kommuniker overalt
Det vigtigste, du skal huske at gøre, er selvfølgelig at informere dine kunder om alt, hvad der gælder for din butik under Black Week.
Del butikkens åbningstider, bytteret og tilbud alle steder, hvor du kommunikerer med dine kunder – sociale medier, din hjemmeside, i butikken og andre kanaler.
Udvidede åbningstider under Black Friday
Vi håber, at du får en succesfuld Black Week! Skulle du have brug for vores hjælp undervejs, kan du altid kontakte os på +45 88 62 40 02. Fredag den 24. november har vores tekniske support åbent indtil kl. 20:00.