Nye EU-regler for sikrere kortbetalinger

Fra 14. september 2019 gælder de nye EU-regler, som blandt andet stiller højere krav til, at kunder legitimerer sig, når de betaler med kort, f.eks. ved at indtaste sin PIN-kode i flere situationer end tidligere.

Sikrere kortkøb både online og i butikken

Formålet med de nye regler er at gøre kortkøb endnu sikrere - både online og i butikken. EU’s nye regler påvirker dig, uanset om du tager mod kortbetaling via en fysisk terminal eller en digital betalingsløsning i din webshop.

Det er altid kundens kortudsteder, som præcist fastlægger de regler, der gælder for kortet, men du skal have styr på, hvordan din virksomhed bliver påvirket, og hvad du skal gøre for at opfylde de nye krav.

For dig, der modtager betaling online

Hvis du driver e-handel skal du

  • have understøttelse af 3D Secure senest 14. september 2019, også selvom du tidligere har haft dispensation
  • have uploadet nye logoer fra Visa og MasterCard på dit website/app
  • fjerne logikken for dynamisk 3D Secure, hvis du har brugt den
  • kontakte din terminaloperatør - Payment Service Provider (PSP) om tilgængelige overvågningssystemer for at undgå svigagtige transaktioner
  • opdatere dine kundebetingelser, så de omfatter udvidet indsamling af oplysninger om kunden og kortkøb i henhold til GDPR – men kun for at forbedre sikkerheden.

For dig, der modtager betaling i butikken 

Hvis du har en butik eller tager mod betaling via terminal på restaurant, ved messer, i automatmiljøer eller andet sted, skal du overveje følgende: 

  • Inden den 14. september 2019 skal du have en terminal, der understøtter både Chip & PIN samt kontaktløs betaling. Kontakt din terminalleverandør eller kasseleverandør, hvis du har brug for at opgradere dit tekniske udstyr. 
  • Kunder med kort, der er udstedt i EU/EØS vil, efter 14. september 2019, ikke kunne indtaste kortoplysninger, bruge magnetstribe eller underskrive kortkøb. Derfor fjerner vi muligheden for manuelt at indtaste et kortnummer, hvor indlysende behov ikke eksisterer. 
  • Selv ved lave køb, hvor kunden bipper, kan PIN-kode, eller Chip & PIN være nødvendigt. 

Du finder også nyhederne fra denne side i PDF-format her.

Har du spørgsmål? 

Hvis du gerne vil have hjælp til at forstå, hvordan de nye regler påvirker din virksomhed, er du velkommen til at kontakte os ved at udfylde vores formular eller ringe på +45 88 62 40 02